Viac ako 3 600 zákazníkov dôveruje kvalite našich solárnych riešení
Filter
Za najväčšiu výzvu našej generácie považujem klimatickú zmenu. Príde mi logické využívať zdroje, ktoré nie sú výrazne limitované a nezhoršujú stav atmosféry. Myslím, že fotovoltika bude v budúcnosti štandard a som rád, že môžem tento staro-nový skvelý vynález začať používať čo najskôr. Veľkou výhodou fotovoltiky od ZSE je Virtuálna batéria. Fyzická batéria je v drahá a veľká, takže takéto riešenie ľuďom uľahčí prechod na novú technológiu. Som veľmi spokojný aj so samotnou inštaláciou fotovoltiky. Vždy som si inštaláciu predstavoval ako proces na niekoľko dní, no opak bol pravdou. Za pár hodín bolo všetko hotové.
Rozhodol som sa pre fotovoltiku od ZSE (7 kWp riešenie), pretože som chcel mať istotu zapojenia, záruky a rýchlosti. So samotnou výrobou som veľmi spokojný – nabíjam dve autá a mám automatizovaný ohrev vody. Moje účty za elektrinu sa znížili o 70 %, čoho som dosiahol vďaka automatizácii nabíjania áut a ohrevu vody. Okamžite dokážem využiť až 46 % vyrobenej elektriny, čo je nadpriemer. Mám 2 firemné elektromobily, prvý od roku 2021, druhý od roku 2022, Renault Zoe a Tesla 3. Náklady na jazdu s fotovoltikou sú na úrovni 1-2 €/km, ale slabšia nabíjacia sieť v porovnaní so Západnou Európou je trochu problém. Najmä smerom na východ je to dosť zlé. Nabíjam zo 60 % doma s wallboxom, veľmi málo vo firme a približne 30 % nabíjaní je na verejných nabíjačkách. Na prevádzkových nákladoch elektromobilov šetrím značné sumy, a to aj vďaka fotovoltike. So službami ZSE Drive som spokojný, ale rýchlonabíjačky by mali pribúdať rýchlejšie a napr. na D1 ideálne každých 50 km. V zahraničí využívam aj roaming od ZSE, ale preferujem nabíjanie na kWh, nie na celú hodinu. S Virtuálnou batériou pre elektromobil som spokojný, je to skvelý systém, ako jazdiť zadarmo po celej republike a míňať kWh, ktoré som si sám vyrobil. Avšak systém prenosu % z vyrobenej fotovoltiky vo Virtuálnej batérie by sa mohol zmeniť na určenie presného počtu kWh na presunutie. Ocenil by som aj prehľadnejšie informovanie o prebytkoch z Virtuálnej batérie v aplikácii.
Rozhodol som sa pre fotovoltiku, pretože je to ideálna kombinácia pri využívaní elektromobilu. Mám 10 kWp systém od leta minulého roku a so samotnou výrobou som spokojný. Zrušil som si aj plyn a inštaloval tepelné čerpadlo. Od minulého roka využívam aj svoj prvý elektromobil, VW ID.5. Medzi hlavné výhody elektromobility patrí tichá prevádzka a nízke náklady na jazdu, pričom cesta do Prahy ma stojí len 4 €. A má to odpich. Nabíjam prevažne na ZSE Drive, kde môžem využiť presunuté prebytky z fotovoltiky bez poplatkov. Inak by som nabíjal viac doma, kde teraz nabíjam teda skôr menej, s domácim wall-boxom. S nabíjačkami aj aplikáciou ZSE Drive som spokojný. Predtým som priemerne minul na naftu mesačne 200-300 €, teraz je to len poplatok za program 10 €, inak nič. S Virtuálnou batériou pre elektromobil som zatiaľ spokojný, ale ocenil by som možnosť využívať presunutú elektrinu z fotovoltiky dlhšie ako mesiac, ideálne na rok.
Kvôli vysokej spotrebe elektriny v domácnosti a plánovanej kúpe elektromobilu som sa rozhodol pre fotovoltické riešenie s výkonom 9,55 kWp. S výrobou som spokojný, hoci po dvoch rokoch už musím riešiť čistenie panelov. Účty za elektrinu sa mi znížili o 90 %, keďže mám takmer rovnakú výrobu a spotrebu. Elektromobil Hyundai Ioniq 5 používam od roku 2022, pričom som veľmi spokojný s nízkymi nákladmi na prevádzku a komfortom jazdy. Celkovo sú náklady na prevádzku elektromobilu v porovnaní s mojím predchádzajúcim spaľovacím vozidlom desatinové. Mám domáci wallbox a takmer 95 % nabíjam výhodne doma priamo z fotovoltiky počas dňa, alebo potom v noci z Virtuálnej batérie. Na nabíjanie na cestách využívam prakticky iba ZSE Drive. Hlavnou slabinou elektromobility je však stále počet a najmä rýchlosť rýchlonabíjačiek, najmä keď sa delí výkon medzi viacero áut. So sieťou ZSE Drive som celkovo spokojný, no bolo by dobré zvýšiť počet a výkon nabíjačiek na 300 kW+. Novšie elektromobily sa nabíjajú zbytočne dlho kvôli nízkemu výkonu nabíjačiek. Rovnako by bolo užitočné, keby aplikácia ZSE Drive umožňovala jednoduchší spôsob zmeny % výroby fotovoltickej elektrárne a jeho prenosu do služby Virtuálna batéria pre elektromobil.
Aj napriek väčšej investícii som sa rozhodol pre inštaláciu fotovoltiky s výkonom takmer 10 kWp, pretože som plánoval kúpiť elektromobil a kúrenie riešiť tepelným čerpadlom, čím by som pokryl potreby domácnosti elektrickou energiou. Elektromobil mám od apríla 2023, je to Volkswagen ID.4. Doma nabíjam s wallboxom, mimo domu nabíjam prevažne na ZSE Drive. Pomerovo v lete takmer výlučne na verejných nabíjačkách, v zime je približne 60 % domáce nabíjanie a 40 % verejné nabíjačky. Investícia do elektromobilu bola značná, ale náklady na prevádzku sú na 1 km štvrtinové oproti predchádzajúcemu spaľováku – samozrejme aj kvôli mojej fotovoltike a Virtuálnej batérii pre elektromobil. So službami ZSE Drive som spokojný, tým, že sa preklasifikoval partnerský roaming priamo pod ZSE Drive, je to fajn. Aplikácia je tiež dobrá, hoci by mohla obsahovať informácie o predplatenom paušále. Virtuálnu batériu som využíval ešte pred kúpou elektromobilu, a som spokojný, rovnako ako s jej využitím pre elektromobil – prináša mojej rodine značný benefit.
Využívame v dome tepelné čerpadlo a máme dva elektromobily, čo boli dôvody na zvolenie fotovoltického riešenia. Fotovoltiku 10 kWp máme vyše rok a pol, so samotnou výrobou sme veľmi spokojní, v lete to vyrobí aj 2 MWh mesačne. Účty za energie sa nám znížili mesačne o 100 € a vďaka využívaniu Virtuálnej batérie pre elektromobil si posielame prebytky na kartu ZSE Drive a nabíjame tak zadarmo. Máme 2 elektromobily, prvý od roku 2022 a druhý od roku 2023. Snažím sa presvedčiť aj ľudí z môjho okolia, že elektromobilita je správna voľba. Keď porovnám náklady, nafta na 100 km vyjde na 15 €, zatiaľ čo jazda elektromobilom ma stojí len 2,2 €, čo predstavuje skvelú úsporu. Aj na servise sú to veľké úspory – za 2 roky len 260 €, zatiaľ čo po najazdených 100.000 km za tie dva roky by sme museli na spaľováku meniť len olej 6x. Ocenila by som rozšírenie nabíjacej infraštruktúry na východnom Slovensku. Menšou nevýhodou je stále nie úplne dostatočný dojazd a nedostatok ZSE nabíjačiek na východe Slovenska. Vyskúšali sme aj nové nabíjačky na Landererovej v Bratislave – to je brutálne. Virtuálnu batériu hodnotím veľmi pozitívne a vyhovuje mi, že si pri presúvaní prebytkov elektriny na ZSE Drive kartu môžem podľa toho prispôsobovať a meniť aj mesačný paušál.
Môj dom je koncipovaný kompletne na elektrinu a už predtým som využíval solárne kolektory na ohrev vody, takže zriadenie fotovoltiky bol logicky ďalší krok. S riešením som veľmi spokojný, je to pomerne veľké riešenie 9,84 kWp, účty za elektrinu sa mi znížili o cca 70 %. Od decembra 2023 používam elektromobil (Volkswagen ID.3) a oceňujem hlavne nízke náklady na kilometre a komfort cestovania. Za nevýhodu elektromobilov považujem dotykové ovládanie základných funkcií, ktoré odvádza pozornosť vodiča. Väčšinou nabíjam doma s domácim wallboxom (asi 75 %), zvyšok na verejných nabíjačkách, najmä ZSE Drive. So ZSE Drive som spokojný na 90 %, aj keď aplikácia sa občas nezmyselne odhlási. Prevádzkové náklady elektromobilu sú veľmi nízke, vďaka nabíjaniu z fotovoltiky vychádzajú na 1,02 €/100 km. Virtuálnu batériu som využíval už aj predtým, po spustení verzie pre elektromobil som sa práve kvôli tomu rozhodol pre ZSE Drive. Rád by som však, aby bolo možné nastaviť objem vyrobenej energie na presun na nabíjanie pre ďalší mesiac priamo v aplikácii, nie cez e-mail.
Rozhodol som sa pre fotovoltiku, pretože podporujem zelené technológie, a po zakúpení elektromobilu to bolo logické riešenie. Mám systém s výkonom 10 kWp a s výrobou som zatiaľ spokojný, no čakám na prvú faktúru, aby som mohol presne vyhodnotiť úspory. Od roku 2023 využívam svoj prvý elektromobil, firemný Ford Mustang Mach-E. Veľmi si cením dynamickú a ekonomickú jazdu zároveň, najmä, keď nabíjam zo slnečnej energie. V lete sa prevádzkové náklady blížia k nule. Nabíjam najmä doma (80 %), mám aj domáci wallbox a občas na verejných nabíjačkách, predovšetkým na ZSE Drive. So službami ZSE Drive som spokojný, ale v pokrytí nabíjačkami na východe je čo zlepšovať. Taktiež mi chýba lepší prehľad o prenesených kWh z fotovoltiky v aplikácii. Aj proces zmeny pomeru prenesených kWh by mohol byť ešte lepší a priamo v aplikácii. Ale k ZSE som prešiel aj preto, že ponúka službu Virtuálna batériu pre elektromobil, ktorá je výborná.
Pre fotovoltiku som sa rozhodol kvôli úspore v domácnosti a využívam systém s výkonom 3 kWp. S výrobou som spokojný a účty za elektrinu sa mi znížili približne o 50 %. Od roku 2022 používam súkromný elektromobil Peugeot, ktorý má nízke náklady na prevádzku, no slabinou je kratší dojazd. Nabíjam prevažne na ZSE Drive, pretože využívam službu Virtuálna batéria pre elektromobil. Občas ešte nabíjačky Lidl a Kaufland. So službami aj aplikáciou ZSE Drive som spokojný. Služba Virtuálna batéria je pre mňa výhodná, aj keď by som ocenil možnosť rýchlej zmeny percent presunutia vyrobenej elektriny v kWh v aplikácii.
S výrobou fotovoltiky som veľmi spokojný a prekvapilo ma, ako výrazne znížila moje náklady na elektrinu. Pred inštaláciou som platil zálohy 120 €/mes., no po inštalácii systému s výkonom 9,2 kWp a pridaní elektromobilu sa moje ročné náklady znížili na 860 €, čo pokrýva domácnosť aj elektromobil. Tesla Model Y, môj prvý elektromobil, používam od marca 2023. Medzi hlavné výhody elektromobility patrí komfort nabíjania a jazdy, ako aj absencia pravidelných návštev servisu a čerpacích staníc, pričom prevádzkové náklady sú minimálne. Pre mňa to bolo ohromujúce, ako to je iné v porovnaní s predchádzajúcim jazdením na dieselovom aute. Nabíjam väčšinou doma (80 %) – mám domáci wallbox, zvyšok na verejných nabíjačkách (20 %). So službami ZSE Drive som veľmi spokojný, ale rád by som videl rýchlejšie rozširovanie nabíjacích staníc, hlavne na severnej D1 a v okresných mestách so slabšími nabíjacími stanicami (22 kW AC a 50 kW DC). Prevádzka elektromobilu je tretinová v porovnaní s naftovým autom, a v kombinácii s Virtuálnou batériou pre elektromobil je to ešte výhodnejšie – prakticky jazdím úplne zadarmo. Virtuálnu batériu využívam od začiatku spolu s fotovoltikou a elektromobilom, a považujem ju za výbornú službu, hoci by som ocenil presnejšie nastavovanie v kWh namiesto percent.