Elektrina z Virtuálnej batérie pre elektromobil, ktorú využijete na nabíjanie v sieti ZSE Drive, má vyššiu hodnotu, ako keď ju využijete len v domácnosti.
Každý mesiac si môžete nastaviť, koľko elektriny zo svojej fotovoltiky využijete doma a koľko na nabíjanie elektromobilu cez verejné nabíjačky ZSE Drive.
ZSE Drive kartu, na ktorú si chcete posielať voľné kWh zo svojej fotovoltiky, si môžete zmeniť raz mesačne.
Nespotrebovanú elektrinu z fotovoltiky si dočasne uložíte vo Virtuálnej batérii pre elektromobil a využijte ju v čase, keď budete potrebovať.
Sami si zvolíte, koľko elektriny z Virtuálnej batérie pre elektromobil presuniete na nabíjaciu kartu ZSE Drive na nabíjanie elektromobilu v sieti ZSE Drive po celom Slovensku.
Zvyšnú elektrinu z Virtuálnej batérie pre elektromobil využijete na domácu spotrebu – svietenie, elektrospotrebiče, domáce nabíjanie elektromobilu cez wallbox, atď.
Rozhodol som sa pre fotovoltiku od ZSE (7 kWp riešenie), pretože som chcel mať istotu zapojenia, záruky a rýchlosti. So samotnou výrobou som veľmi spokojný – nabíjam dve autá a mám automatizovaný ohrev vody. Moje účty za elektrinu sa znížili o 70 %, čoho som dosiahol vďaka automatizácii nabíjania áut a ohrevu vody. Okamžite dokážem využiť až 46 % vyrobenej elektriny, čo je nadpriemer. Mám 2 firemné elektromobily, prvý od roku 2021, druhý od roku 2022, Renault Zoe a Tesla 3. Náklady na jazdu s fotovoltikou sú na úrovni 1-2 €/km, ale slabšia nabíjacia sieť v porovnaní so Západnou Európou je trochu problém. Najmä smerom na východ je to dosť zlé. Nabíjam zo 60 % doma s wallboxom, veľmi málo vo firme a približne 30 % nabíjaní je na verejných nabíjačkách. Na prevádzkových nákladoch elektromobilov šetrím značné sumy, a to aj vďaka fotovoltike. So službami ZSE Drive som spokojný, ale rýchlonabíjačky by mali pribúdať rýchlejšie a napr. na D1 ideálne každých 50 km. V zahraničí využívam aj roaming od ZSE, ale preferujem nabíjanie na kWh, nie na celú hodinu. S Virtuálnou batériou pre elektromobil som spokojný, je to skvelý systém, ako jazdiť zadarmo po celej republike a míňať kWh, ktoré som si sám vyrobil. Avšak systém prenosu % z vyrobenej fotovoltiky vo Virtuálnej batérie by sa mohol zmeniť na určenie presného počtu kWh na presunutie. Ocenil by som aj prehľadnejšie informovanie o prebytkoch z Virtuálnej batérie v aplikácii.
Rozhodol som sa pre fotovoltiku, pretože je to ideálna kombinácia pri využívaní elektromobilu. Mám 10 kWp systém od leta minulého roku a so samotnou výrobou som spokojný. Zrušil som si aj plyn a inštaloval tepelné čerpadlo. Od minulého roka využívam aj svoj prvý elektromobil, VW ID.5. Medzi hlavné výhody elektromobility patrí tichá prevádzka a nízke náklady na jazdu, pričom cesta do Prahy ma stojí len 4 €. A má to odpich. Nabíjam prevažne na ZSE Drive, kde môžem využiť presunuté prebytky z fotovoltiky bez poplatkov. Inak by som nabíjal viac doma, kde teraz nabíjam teda skôr menej, s domácim wall-boxom. S nabíjačkami aj aplikáciou ZSE Drive som spokojný. Predtým som priemerne minul na naftu mesačne 200-300 €, teraz je to len poplatok za program 10 €, inak nič. S Virtuálnou batériou pre elektromobil som zatiaľ spokojný, ale ocenil by som možnosť využívať presunutú elektrinu z fotovoltiky dlhšie ako mesiac, ideálne na rok.
Kvôli vysokej spotrebe elektriny v domácnosti a plánovanej kúpe elektromobilu som sa rozhodol pre fotovoltické riešenie s výkonom 9,55 kWp. S výrobou som spokojný, hoci po dvoch rokoch už musím riešiť čistenie panelov. Účty za elektrinu sa mi znížili o 90 %, keďže mám takmer rovnakú výrobu a spotrebu. Elektromobil Hyundai Ioniq 5 používam od roku 2022, pričom som veľmi spokojný s nízkymi nákladmi na prevádzku a komfortom jazdy. Celkovo sú náklady na prevádzku elektromobilu v porovnaní s mojím predchádzajúcim spaľovacím vozidlom desatinové. Mám domáci wallbox a takmer 95 % nabíjam výhodne doma priamo z fotovoltiky počas dňa, alebo potom v noci z Virtuálnej batérie. Na nabíjanie na cestách využívam prakticky iba ZSE Drive. Hlavnou slabinou elektromobility je však stále počet a najmä rýchlosť rýchlonabíjačiek, najmä keď sa delí výkon medzi viacero áut. So sieťou ZSE Drive som celkovo spokojný, no bolo by dobré zvýšiť počet a výkon nabíjačiek na 300 kW+. Novšie elektromobily sa nabíjajú zbytočne dlho kvôli nízkemu výkonu nabíjačiek. Rovnako by bolo užitočné, keby aplikácia ZSE Drive umožňovala jednoduchší spôsob zmeny % výroby fotovoltickej elektrárne a jeho prenosu do služby Virtuálna batéria pre elektromobil.
Aj napriek väčšej investícii som sa rozhodol pre inštaláciu fotovoltiky s výkonom takmer 10 kWp, pretože som plánoval kúpiť elektromobil a kúrenie riešiť tepelným čerpadlom, čím by som pokryl potreby domácnosti elektrickou energiou. Elektromobil mám od apríla 2023, je to Volkswagen ID.4. Doma nabíjam s wallboxom, mimo domu nabíjam prevažne na ZSE Drive. Pomerovo v lete takmer výlučne na verejných nabíjačkách, v zime je približne 60 % domáce nabíjanie a 40 % verejné nabíjačky. Investícia do elektromobilu bola značná, ale náklady na prevádzku sú na 1 km štvrtinové oproti predchádzajúcemu spaľováku – samozrejme aj kvôli mojej fotovoltike a Virtuálnej batérii pre elektromobil. So službami ZSE Drive som spokojný, tým, že sa preklasifikoval partnerský roaming priamo pod ZSE Drive, je to fajn. Aplikácia je tiež dobrá, hoci by mohla obsahovať informácie o predplatenom paušále. Virtuálnu batériu som využíval ešte pred kúpou elektromobilu, a som spokojný, rovnako ako s jej využitím pre elektromobil – prináša mojej rodine značný benefit.
Využívame v dome tepelné čerpadlo a máme dva elektromobily, čo boli dôvody na zvolenie fotovoltického riešenia. Fotovoltiku 10 kWp máme vyše rok a pol, so samotnou výrobou sme veľmi spokojní, v lete to vyrobí aj 2 MWh mesačne. Účty za energie sa nám znížili mesačne o 100 € a vďaka využívaniu Virtuálnej batérie pre elektromobil si posielame prebytky na kartu ZSE Drive a nabíjame tak zadarmo. Máme 2 elektromobily, prvý od roku 2022 a druhý od roku 2023. Snažím sa presvedčiť aj ľudí z môjho okolia, že elektromobilita je správna voľba. Keď porovnám náklady, nafta na 100 km vyjde na 15 €, zatiaľ čo jazda elektromobilom ma stojí len 2,2 €, čo predstavuje skvelú úsporu. Aj na servise sú to veľké úspory – za 2 roky len 260 €, zatiaľ čo po najazdených 100.000 km za tie dva roky by sme museli na spaľováku meniť len olej 6x. Ocenila by som rozšírenie nabíjacej infraštruktúry na východnom Slovensku. Menšou nevýhodou je stále nie úplne dostatočný dojazd a nedostatok ZSE nabíjačiek na východe Slovenska. Vyskúšali sme aj nové nabíjačky na Landererovej v Bratislave – to je brutálne. Virtuálnu batériu hodnotím veľmi pozitívne a vyhovuje mi, že si pri presúvaní prebytkov elektriny na ZSE Drive kartu môžem podľa toho prispôsobovať a meniť aj mesačný paušál.
Rozhodol som sa pre fotovoltiku, pretože elektrinu, ako zdroj energie pre domácnosť, preferujem už roky. Fotovoltika mi z dlhodobého hľadiska šetrí náklady a považujem ju za moderný a ekologický zdroj energie. Očakávam, že moje náklady na elektrinu klesnú na 40 % pôvodných, aj vďaka využívaniu Virtuálnej batérie. Nakoľko využívam aj Virtuálnu batériu pre elektromobil, jazdím elektromobilom prakticky zadarmo. Mám súkromnú Škodu Enyaq 80, mám aj domáci wallbox a približne 75 % nabíjania je doma a 25 % z verejných nabíjačiek. Pri elektro autách oceňujem tichý, spoľahlivý a ekologický pohon. Elektromobilitu považujem za výhodnú, no vyššia cena áut je stále prekážkou pre mnohých ľudí. So službami ZSE Drive som spokojný a oceňujem aj možnosť využívať roaming nabíjanie v zahraničí. Celkovo sú náklady na prevádzku elektromobilu oproti spaľovaciemu motoru menej než polovičné. Službu Virtuálna batéria pre elektromobil hodnotím ako veľkú výhodu a prial by som si, aby umožňovala prenos kWh medzi mesiacmi.
Môj dom je koncipovaný kompletne na elektrinu a už predtým som využíval solárne kolektory na ohrev vody, takže zriadenie fotovoltiky bol logicky ďalší krok. S riešením som veľmi spokojný, je to pomerne veľké riešenie 9,84 kWp, účty za elektrinu sa mi znížili o cca 70 %. Od decembra 2023 používam elektromobil (Volkswagen ID.3) a oceňujem hlavne nízke náklady na kilometre a komfort cestovania. Za nevýhodu elektromobilov považujem dotykové ovládanie základných funkcií, ktoré odvádza pozornosť vodiča. Väčšinou nabíjam doma s domácim wallboxom (asi 75 %), zvyšok na verejných nabíjačkách, najmä ZSE Drive. So ZSE Drive som spokojný na 90 %, aj keď aplikácia sa občas nezmyselne odhlási. Prevádzkové náklady elektromobilu sú veľmi nízke, vďaka nabíjaniu z fotovoltiky vychádzajú na 1,02 €/100 km. Virtuálnu batériu som využíval už aj predtým, po spustení verzie pre elektromobil som sa práve kvôli tomu rozhodol pre ZSE Drive. Rád by som však, aby bolo možné nastaviť objem vyrobenej energie na presun na nabíjanie pre ďalší mesiac priamo v aplikácii, nie cez e-mail.
Rozhodol som sa pre fotovoltiku, pretože po zakúpení elektromobilu som mal nárast spotreby elektriny a hľadal som efektívne riešenie. Po inštalácii fotovoltiky sa mi náklady na elektrinu znížili o približne 30 %. S výrobou som veľmi spokojný, pokrýva moju bežnú spotrebu, aj nabíjanie elektromobilu. Môj prvý elektromobil bol Škoda Enyaq v roku 2021, v súčasnosti mám elektrické BMW, oba boli firemné. Pozitíva elektromobility vidím vo výkone, v tichosti a nízkych nákladoch na prevádzku. Mám aj domáci wallbox, ale doma nabíjam málo. 90 % nabíjania je na verejných nabíjačkách, z toho najčastejšie na ZSE Drive, keďže viem použiť na týchto nabíjačkách elektrinu z mojej fotovoltiky. Aj keď sa mi za tri roky nestalo, že by som musel čakať na nabíjačku, považujem za dôležité, aby sa verejná sieť aj naďalej rozširovala. Služby ZSE Drive hodnotím pozitívne, aj keď mám niektoré výhrady k aplikácii, kde by som privítal lepší prehľad o voľných kWh. Môj mesačný náklad na benzín bol pred používaním elektromobilu okolo 400 €, zatiaľ čo pri elektro aute je to približne 120 € – pri nájazde cca 3 000 km mesačne. Virtuálnu batériu považujem za výbornú službu, len by som privítal možnosť zmeny prevodu % podielu elektriny do Virtuálnej batérie pre elektromobil priamo v aplikácií.
Rozhodol som sa pre fotovoltiku, pretože podporujem zelené technológie, a po zakúpení elektromobilu to bolo logické riešenie. Mám systém s výkonom 10 kWp a s výrobou som zatiaľ spokojný, no čakám na prvú faktúru, aby som mohol presne vyhodnotiť úspory. Od roku 2023 využívam svoj prvý elektromobil, firemný Ford Mustang Mach-E. Veľmi si cením dynamickú a ekonomickú jazdu zároveň, najmä, keď nabíjam zo slnečnej energie. V lete sa prevádzkové náklady blížia k nule. Nabíjam najmä doma (80 %), mám aj domáci wallbox a občas na verejných nabíjačkách, predovšetkým na ZSE Drive. So službami ZSE Drive som spokojný, ale v pokrytí nabíjačkami na východe je čo zlepšovať. Taktiež mi chýba lepší prehľad o prenesených kWh z fotovoltiky v aplikácii. Aj proces zmeny pomeru prenesených kWh by mohol byť ešte lepší a priamo v aplikácii. Ale k ZSE som prešiel aj preto, že ponúka službu Virtuálna batériu pre elektromobil, ktorá je výborná.
Pre fotovoltiku som sa rozhodol kvôli úspore v domácnosti a využívam systém s výkonom 3 kWp. S výrobou som spokojný a účty za elektrinu sa mi znížili približne o 50 %. Od roku 2022 používam súkromný elektromobil Peugeot, ktorý má nízke náklady na prevádzku, no slabinou je kratší dojazd. Nabíjam prevažne na ZSE Drive, pretože využívam službu Virtuálna batéria pre elektromobil. Občas ešte nabíjačky Lidl a Kaufland. So službami aj aplikáciou ZSE Drive som spokojný. Služba Virtuálna batéria je pre mňa výhodná, aj keď by som ocenil možnosť rýchlej zmeny percent presunutia vyrobenej elektriny v kWh v aplikácii.
Celkové zúčtovanie uloženej elektriny vo Virtuálnej batérii pre elektromobil a jej využitia prebieha zhodne s vyúčtovacím cyklom vašej spotreby elektriny. Na vyúčtovacej faktúre za elektrinu presne uvidíte, koľko vyrobenej elektriny ste z Virtuálnej batérie pre elektromobil využili pre domácu spotrebu a koľko elektriny ste spotrebovali od ZSE, ako vášho dodávateľa elektriny. Informáciu o presunutých a využitých kWh elektriny, ktoré ste sa rozhodli vyčerpať cez nabíjacie stanice ZSE Drive, nájdete po prihlásení sa do svojho profilu v mobilnej aplikácii ZSE Drive.
Maximálne množstvo uloženej elektriny vo Virtuálnej batérii pre elektromobil je do výšky spotreby vašej domácnosti, podľa nastavenej periodicity vyúčtovania združenej dodávky elektriny. Na nabíjaciu kartu pre elektromobil ZSE Drive si môžete preniesť maximálne 95 % elektriny uloženej vo Virtuálnej batérii pre elektromobil.
Fixný mesačný poplatok je 3 € mesačne (vrátane DPH).
V prípade ukladania elektriny do Virtuálnej batérie pre elektromobil neplatíte nikomu nič, ani prevádzkovateľovi distribučnej sústavy. Pri čerpaní elektriny z Virtuálnej batérie pre elektromobil naspäť pre svoju domácu spotrebu, platíte len poplatky prevádzkovateľa distribučnej sústavy. Keď si presúvate elektrinu na svoju nabíjaciu kartu ZSE Drive, neplatíte žiadne poplatky navyše.
Zákazník, ktorý má záujem o Virtuálnu batériu pre elektromobil od ZSE, musí spĺňať nasledovné:
Vyúčtovací cyklus Virtuálnej batérie pre elektromobil je zhodný s vyúčtovacím cyklom vašej spotreby elektriny, nemôžete si ho nastaviť inak.
Zákazník je oprávnený 1 x za kalendárny mesiac vykonať zmenu:
O zmenu je potrebné požiadať vyplnením žiadosti a doručením
Zvolené % kWh z uloženej elektriny v mesiaci M čerpá zákazník na nabíjanie elektromobilu v sieti ZSE Drive v mesiaci M+2.
Príklad: V mesiaci 11/2023 je Virtuálna batéria pre elektromobil účinná a prebieha výroba elektriny. V mesiaci 12/2023 prebehne vyúčtovanie elektriny, ktorú si zákazník zvolil na svoju spotrebu. Na zákazníkom určenú kartu ZSE Drive budú zvolené kWh pripísané k 1. 1. 2024. Zákazník si musí tieto presunuté kWh vyčerpať do konca januára 2024, ich prenos do ďalšieho mesiaca nie je možný.
Kliknite na stránku ZSE Drive, kde nájdete bližšie informácie o programoch Partner Safe, Road Safe a Flat Safe. Stačí si jeden z nich vybrať a registrovať sa.
V prípade akýchkoľvek otázok môžete kontaktovať priamo Zákaznícku linku ZSE Drive na 0800 555 800 alebo e-mailom na elektromobilita@zse.sk.
Virtuálnu batériu pre elektromobil môžu využívať všetci zákazníci, ktorí odoberajú elektrinu od ZSE bez ohľadu na distribučné územie, to znamená, kdekoľvek na Slovensku, samozrejme, za splnenia predchádzajúcich podmienok.
Áno. Virtuálnu batériu pre elektromobil môžete mať bez ohľadu na to, od koho máte inštalované fotovoltické zariadenie na vašom dome. To sa vzťahuje na fotovoltické riešenia inštalované v minulosti, ako aj na fotovoltické riešenia, o ktorých domácnosti ešte len uvažujú. Jedinou podmienkou je, aby bola vaša fotovoltika riadne pripojená do distribučnej sústavy.
Fyzická batéria je umiestnená priamo v domácnosti zákazníka, Virtuálna batéria pre elektromobil je virtuálne úložisko, ktoré prevádzkuje ZSE (zákazník ju nemá fyzicky umiestnenú doma). Ďalší rozdiel je v cene týchto batérií. Fyzická batéria stojí niekoľko tisíc eur a Virtuálnu batériu pre elektromobil ZSE poskytuje za poplatok 3 € mesačne. Ak zákazník vlastní fyzickú batériu a je stále pripojený do distribučnej siete, platí variabilné poplatky len za elektrinu, ktorú odoberie z distribučnej siete (ak sa mu náhodou minie uložená elektrina z batérie). V prípade Virtuálnej batérie pre elektromobil zákazník platí pri odbere elektriny z virtuálnej batérie len poplatky prevádzkovateľa distribučnej sústavy (keď si berie elektrinu z Virtuálnej batérie pre elektromobil naspäť pre svoju domácu spotrebu). V prípade ukladania elektriny do Virtuálnej batérie pre elektromobil neplatí zákazník nič, ani prevádzkovateľovi distribučnej sústavy.
V tomto prípade nefunguje odber zo siete ani z Virtuálnej batérie pre elektromobil. Ukladanie prebytkov do Virtuálnej batérie pre elektromobil taktiež nebude možné.
Virtuálna batéria pre elektromobil nemá vplyv na získanie finančného príspevku. Finančný príspevok nie je možné získať špeciálne na Virtuálnu batériu pre elektromobil, ale len na celé fotovoltické riešenie. Podrobnosti o aktuálnom programe Zelená domácnostiam nájdete tu.
Elektrinu uloženú vo Virtuálnej batérii pre elektromobil vám v prípade čerpania pre domácu spotrebu kompenzujeme v rovnakom pomere VT a NT ako v prípade vášho štandardného odberu zo siete.
To závisí od celkovej spotreby elektriny vo vašej domácnosti a od spôsobu ako v priebehu dňa vaša domácnosť funguje z pohľadu spotreby elektriny. V súčasnosti najpredávanejším riešením je ZSE Fotovolt Štandard 4 kWp s 10 panelmi a s Virtuálnou batériou k tomu. Úžitok z virtuálnej batérie pocítite, akonáhle si do nej uložíte aspoň 500 kWh ročne.