Či už sa jedná o ceny elektromobilov, ich nabíjanie ale aj bezpečnosť, svet elektromobility sa rozdeľuje do dvoch táborov. Zatiaľ čo jedni sa tešia z nových nabíjacích lokalít, iní spochybňujú nabíjanie na sídliskách, dostatok elektriny či čas nabíjania. Na to, aby ľudia vedeli správne fungovať so svojim elektromobilom potrebujú vedieť fakty. Preto vám prinášame niekoľko najčastejších mýtov a faktov v oblasti elektromobility.
1. Elektromobil je drahý
Je pravda, že elektromobily sú zatiaľ drahšie ako autá so spaľovacím motorom. Vyššiu cenu spôsobuje najmä nízka produkcia a drahšie batérie. Tento cenový rozdiel sa však vodičom môže vrátiť cez nižšie prevádzkové a servisné náklady. Navyše, je veľmi pravdepodobné, že ceny elektromobilov pôjdu výrazne nadol napríklad aj vďaka globálnej konkurencii z Číny, kde sa podarilo znížiť náklady na batériové články za posledných sedem rokov na tretinu pôvodnej hodnoty. Aj keď sa dnes môže zdať nezvyčajné kúpiť si auto z Číny, podobne to pred pár rokmi vyzeralo v prípade mobilných telefónov. Značky ako Huawei, Oppo, Xiaomi alebo Redmi dnes už vlastnia státisíce Slovákov a sú v ponuke každého mobilného operátora. Čínske elektromobily sú pritom rovnako kvalitné ako európske, či americké. Ďalšou možnosťou môžu byť ajjazdené elektromobily, ktorých ponuka v Európe rýchlo rastie.
2. Elektromobily často horia
Štatisticky dokonca väčšie riziko, akopožiar elektromobilu, predstavuje požiar vozidla so spaľovacím motorom. Elektromobil je rovnako bezpečný, ako hociktoré iné vozidlo. Na Slovensku je priemerne 600 požiarov automobilov za rok. Doteraz horeli na Slovensku tri elektromobily, z toho dva boli úmyselne podpálené . Čo je ešte dôležitejšie, v zapálených elektromobiloch sa nevznietila batéria, takže požiar bol menej ničivý ako by bol pri podpálení spaľovacieho auta. Analýza spoločnosti AutoinsuranceEZ v USA (aktualizovaná v roku 2024) ukázala, že najčastejšie horeli autá s hybridným pohonom (3 474 požiarov na 100-tisíc predaných automobilov), nasledovali benzínové autá (1 529 na 100-tisíc predajov) a najmenej elektrické autá (25 požiarov na 100-tisíc áut).
3. Kapacita batérie rýchlo klesá
Veľký prieskum firemných flotíl elektromobilov, ktorého sa zúčastnilo 6 300 elektromobilov rôzneho veku a rôznych typov preukázal, že priemernému elektromobilu po 6 rokoch klesne prevádzka batérie len na 88 % pôvodnej kapacity. A čím ďalej, tým je ročná degradácia nižšia. Takže mýtus o rýchlom poklese kapacity batérií je nepravdivý.
4. Recyklácia batérií
Aktuálne nie je čo recyklovať, keďže batérie elektromobilov ešte slúžia v prvom cykle, t.j. v samotných elektromobiloch alebo v druhom cykle, v stacionárnych úložiskách. Ekonomika výroby batérií sa neustále zlepšuje. Očakáva sa, že miera recyklácie materiálov z batérií sa z už teraz 95 % ešte zvýši. Taktiež sa predpokladá znižovanie degradácie batérií v čase, kde sú výsledky už teraz veľmi priaznivé. Tieto procesy sú už v súčasnosti v prevádzke a fungujú efektívne. V pomerne krátkom čase by sa surovinovo-recyklačný okruh v oblasti výroby a prevádzky batérií mohol stať jedným z najvyladenejších v porovnaní s inými priemyselnými produktmi, ako sú spotrebná elektronika či biela technika.
5. Nabíjanie na sídliskách je nereálne
Čo sa týka nabíjania pri panelákoch, samozrejme, že rozvoj nabíjacej infraštruktúry ide ruka v ruke s rozvojom elektromobility, na Slovensku dokonca rýchlejšie. Dôležitý je aj rozvoj samotnej distribučnej siete. Smart nabíjacie systémy sú vo svete bežné. Riadianabíjanie v lokalitách ako sú sídliská, na ktorých sa súčasne nabíja viac ako jeden elektromobil a zabezpečujú, aby sa úspešne nabili všetky s čo najmenšou záťažou distribučnej siete. Rozvoj nabíjacej siete aj na sídliskách je určite výzva pre distribučnú sieť, ale riešenia sa pripravujú a priebežne nasadzujú. V mestách však rovnako dobre funguje scenár nabíjania počas nákupu v nákupnom reťazci alebo ultrarýchle nabíjanie na špecializovanommestskom hube aký nedávno vznikol na Landererovej uliciv novom centre Bratislavy.
Rozvoj nabíjacej štruktúry podporuje aj Plán obnovy, ktorého cieľom je vybudovanie 1 800 AC a 160 DC verejne prístupných nabíjacích bodov v rámci SR. Vyčlenených je 10 236 000 € bez DPH s krytím až do výšky 100 % oprávnených výdavkov projektu.
6. Nebude dosť elektriny/elektrární
Na pokrytie potrieb celej flotily vozidiel na Slovensku pri prechode na plnú elektromobilitu bude potrebné navýšenie výroby približne o 15 %. V Európe sa zvyšuje a bude zvyšovať celková produkcia elektriny. V nasledujúcich rokoch plánuje množstvo krajín, vrátane Slovenska, Česka, Francúzska, Poľska, Rumunska, Bulharska, Maďarska, Holandska a Litvy, výstavbu alebo spustenie nových jadrových blokov. Zároveň sa v celej Európe zaznamenáva výrazný nárast výroby elektriny z obnoviteľných zdrojov, predovšetkým zo slnečnej a veternej energie. Nesmieme tiež zabudnúť na jednoznačné smerovanie k úsporám energií najmä na strane firiem, priemyslu a domácností. V roku 2022 sme zaznamenali významné dobrovoľné úspory energií v celej Európe, a to aj bez odstávok priemyselných podnikov, obmedzovania výroby alebo zásahov do domácností. Trend úspor energií bude pokračovať aj v ďalších rokoch a desaťročiach. Dôraz bude kladený na znižovanie energetickej náročnosti priemyslu, zavádzanie inovatívnych a úspornejších technológií v oblasti tepelného manažmentu budov a domov (vykurovanie, chladenie) a prijímanie ďalších krokov na podporu energetickej efektívnosti. Preto sme presvedčení, že elektriny bude v Európe dosť za primeranú cenu a nemusíme mať žiadne obavy v súvislosti s rozvojom elektromobility.
7. Dojazd elektromobilu je nedostačujúci a nabíjanie trvá dlho
Je pravda, že tankovanie benzínu alebo nafty zaberie kratší čas ako nabitie elektrického vozidla, ale pozrime sa na to takto: podľa štatistík drvivá väčšina vodičov robí krátke trasy do 50 – 100 km denne. Takže svoj elektromobil si môžu dobiť pokojne večer z domácej nabíjačky, resp. v blízkosti bytového domu. Nestojí ich to teda žiaden extra čas a navyše sa nabijú pridomácom nabíjanívýrazne lacnejšie. Zároveň majú elektromobily, ktoré prichádzajú na trh dnes, v zásade dojazd väčší ako 400 km a značná časť z nich má dojazd dokonca výrazne väčší ako je 500 km na jedno nabitie.
„Problém“ nabíjania nastáva napr. pridlhšej ceste na dovolenku. Pri takýchto dlhších trasách je však úplne bežné spraviť si prestávku na občerstvenie, oddych či kvôli deťom v dĺžke 20 – 30 minút. To je ideálny čas na dobitie elektromobilu. Ak sa ponáhľate, v tomto prípade je ideálnym riešením využitie ultrarýchleho nabíjania (UFC), pomocou ktorého dokážete vozidlo v priebehu 12 minút nabiť až na 300 km ďalšieho dojazdu.
Nie je preto dôvod obávať sa nákupu alebo prevádzky elektromobilu. Stačí byť dobre informovaný!