Dvaja dobrodružní holandskí cestovatelia úspešne dokončili udržateľnú expedíciu z Holandska na najjužnejší bod Afriky a späť. Ich cesta nebola len o objavovaní nových miest a kultúr, ale aj o posolstve ekologickej udržateľnosti. Dvojica sa rozhodla zdolať náročné terény Afriky na elektromobile Škoda Enyaq, aby ukázala svetu, že dobrodružstvo môže ísť ruka v ruke s udržateľnosťou.
![](/wp-content/uploads/2024/02/20220914_4x4_electric_weert_hr_001_1.1200x1000-1024x731.jpg)
Holanďania Maarten van Pel a Renske Cox vyrazili z Holandska v novembri 2022. Počas 13 mesiacov prešli 38 000 kilometrov cez 38 krajín, z toho 32 000 po Afrike, pričom najazdili 1225,5 hodiny.
![](/wp-content/uploads/2024/02/2-1024x768.jpg)
Cestovali vo vozidle Škoda Enyaq iv80, vyrobenom v roku 2021 s batériou s kapacitou 77 kWh, ktorú možno nabíjať AC (striedavým) alebo DC (jednosmerným) prúdom. Štandardný dojazd tohto elektromobilu je 537 km, ale plne naložený na expedíciu s terénnymi pneumatikami, stanom, úložným boxom a panelmi bol dojazd približne 400 km.
Jazda na energiu zo slnka
Na nabíjanie elektromobilu použili fotovoltické panely, ktoré vozili so sebou.„Z našej celkovej cesty po Afrike sme v priemere využívali 43 % energiu zo slnka,“povedala cestovateľka Renske Cox pre časopis pv.
![](/wp-content/uploads/2024/02/3-1024x768.jpg)
Cestovatelia si na cestu zobrali šesťdesiat kusov špeciálnych ultratenkých a ľahkých solárnych panelov s výkonom 180 Wp vyrobených na mieru od rakúskeho výrobcu modulov DAS Energy. Každý z panelov váži 3 kg/m2 a má 1/10 hrúbky bežných panelov.
Na trase z Maroka do Kapského mesta dvojica 54 % času využívala elektrinu, vyrobenú zo slnka pomocou 60 m2 fotovoltických panelov s celkovým výkonom 10,8 kW. Pri spiatočnej ceste na sever, klesol podiel energie vyrobenej zo slnka na 40 percent, najmä kvôli horšiemu počasiu.
![](/wp-content/uploads/2024/02/4-1024x768.jpg)
Túto energiu vyrábali tak, že počas oddychových dní rozložili 60 m2 fotovoltických panelov na dunách, na futbalovom ihrisku alebo na akomkoľvek inom voľnom mieste v prírode. Počas dňa nabíjania vygenerovali v priemere dostatok energie na prejdenie ďalších 200 až 250 kilometrov.
Pozrite si video, ktoré v zrýchlenej časovej slučke zachytáva rozloženú fotovoltickú elektráreň a jej kompletné zloženie do auta len za necelých 14 minút:
Takmer štvrtinu energie spotrebovanej počas jazdy vyrobilo samotné vozidlo rekuperáciou.„Zvyšok energie sa nabíjal pomocou zásuviek a niekedy aj na zákazku vyrobených trojfázových zostáv,“povedala Renske Cox.
Domov na kolesách
Expedíciu rozhodne nemôžeme považovať za luxusnú dovolenku. Dvojica spala v strešnom stane, za ktorým mali schránku na odkladanie oblečenia a osobných vecí. Vo vnútri auta nezostalo veľa miesta, za prednými sedadlami sa nachádzala 50-litrová nádrž na vodu a filtračný systém, ktorý umožňuje prúdenie čerstvej vody z pripojenej sprchy – na pitie, varenie a hygienu.
![](/wp-content/uploads/2024/02/5-1024x768.jpg)
Samotný elektromobil bol vybavený 460 W fotovoltickými panelmi s integrovanou fotovoltikou (VIPV) od holandského špecialistu Mito Solar. Boli nainštalované na kapote, strešnom stane a strešnom úložnom boxe na napájanie spotrebičov, ako je indukčný varič, chladnička, osvetlenie a vodné čerpadlá, ako aj na nabíjanie elektroniky.„Panely Mito Solar nabíjali samostatnú 3 kWh batériu v aute,“povedala Cox.
K panelom bol pripojený prototyp na mieru navrhnutého DC-DC meniča, ktorý nabíjal batériu auta na cestách. Podľa Cox sa tým minimalizovalo množstvo potrebného zariadenia, ale zároveň sa znížili aj energetické straty spôsobené prepínaním na AC (striedavý) prúd a späť.
![](/wp-content/uploads/2024/02/6-1024x768.jpg)
Možnosť udržateľného cestovania
Skutočnosť, že pár absolvoval expedíciu v elektromobile, dokazuje, že udržateľné cestovanie je možné.„Jazda na elektrický pohon sa jednoducho líši od jazdy so spaľovacími motormi. Ako vidíte, všetko je možné. Elektromobil má však v porovnaní s palivovým autom výhody aj nevýhody, pričom maximálne využitie výhod z neho robí dokonalú alternatívu.“Na absolvovanie cesty s použitím fosílnych palív by bolo potrebných 2 669 litrov benzínu.
![](/wp-content/uploads/2024/02/7-1024x768.jpg)