Dvaja dobrodružní holandskí cestovatelia úspešne dokončili udržateľnú expedíciu z Holandska na najjužnejší bod Afriky a späť. Ich cesta nebola len o objavovaní nových miest a kultúr, ale aj o posolstve ekologickej udržateľnosti. Dvojica sa rozhodla zdolať náročné terény Afriky na elektromobile Škoda Enyaq, aby ukázala svetu, že dobrodružstvo môže ísť ruka v ruke s udržateľnosťou.
Holanďania Maarten van Pel a Renske Cox vyrazili z Holandska v novembri 2022. Počas 13 mesiacov prešli 38 000 kilometrov cez 38 krajín, z toho 32 000 po Afrike, pričom najazdili 1225,5 hodiny.
Cestovali vo vozidle Škoda Enyaq iv80, vyrobenom v roku 2021 s batériou s kapacitou 77 kWh, ktorú možno nabíjať AC (striedavým) alebo DC (jednosmerným) prúdom. Štandardný dojazd tohto elektromobilu je 537 km, ale plne naložený na expedíciu s terénnymi pneumatikami, stanom, úložným boxom a panelmi bol dojazd približne 400 km.
Jazda na energiu zo slnka
Na nabíjanie elektromobilu použili fotovoltické panely, ktoré vozili so sebou.„Z našej celkovej cesty po Afrike sme v priemere využívali 43 % energiu zo slnka,“povedala cestovateľka Renske Cox pre časopis pv.
Cestovatelia si na cestu zobrali šesťdesiat kusov špeciálnych ultratenkých a ľahkých solárnych panelov s výkonom 180 Wp vyrobených na mieru od rakúskeho výrobcu modulov DAS Energy. Každý z panelov váži 3 kg/m2 a má 1/10 hrúbky bežných panelov.
Na trase z Maroka do Kapského mesta dvojica 54 % času využívala elektrinu, vyrobenú zo slnka pomocou 60 m2 fotovoltických panelov s celkovým výkonom 10,8 kW. Pri spiatočnej ceste na sever, klesol podiel energie vyrobenej zo slnka na 40 percent, najmä kvôli horšiemu počasiu.
Túto energiu vyrábali tak, že počas oddychových dní rozložili 60 m2 fotovoltických panelov na dunách, na futbalovom ihrisku alebo na akomkoľvek inom voľnom mieste v prírode. Počas dňa nabíjania vygenerovali v priemere dostatok energie na prejdenie ďalších 200 až 250 kilometrov.
Pozrite si video, ktoré v zrýchlenej časovej slučke zachytáva rozloženú fotovoltickú elektráreň a jej kompletné zloženie do auta len za necelých 14 minút:
Takmer štvrtinu energie spotrebovanej počas jazdy vyrobilo samotné vozidlo rekuperáciou.„Zvyšok energie sa nabíjal pomocou zásuviek a niekedy aj na zákazku vyrobených trojfázových zostáv,“povedala Renske Cox.
Domov na kolesách
Expedíciu rozhodne nemôžeme považovať za luxusnú dovolenku. Dvojica spala v strešnom stane, za ktorým mali schránku na odkladanie oblečenia a osobných vecí. Vo vnútri auta nezostalo veľa miesta, za prednými sedadlami sa nachádzala 50-litrová nádrž na vodu a filtračný systém, ktorý umožňuje prúdenie čerstvej vody z pripojenej sprchy – na pitie, varenie a hygienu.
Samotný elektromobil bol vybavený 460 W fotovoltickými panelmi s integrovanou fotovoltikou (VIPV) od holandského špecialistu Mito Solar. Boli nainštalované na kapote, strešnom stane a strešnom úložnom boxe na napájanie spotrebičov, ako je indukčný varič, chladnička, osvetlenie a vodné čerpadlá, ako aj na nabíjanie elektroniky.„Panely Mito Solar nabíjali samostatnú 3 kWh batériu v aute,“povedala Cox.
K panelom bol pripojený prototyp na mieru navrhnutého DC-DC meniča, ktorý nabíjal batériu auta na cestách. Podľa Cox sa tým minimalizovalo množstvo potrebného zariadenia, ale zároveň sa znížili aj energetické straty spôsobené prepínaním na AC (striedavý) prúd a späť.
Možnosť udržateľného cestovania
Skutočnosť, že pár absolvoval expedíciu v elektromobile, dokazuje, že udržateľné cestovanie je možné.„Jazda na elektrický pohon sa jednoducho líši od jazdy so spaľovacími motormi. Ako vidíte, všetko je možné. Elektromobil má však v porovnaní s palivovým autom výhody aj nevýhody, pričom maximálne využitie výhod z neho robí dokonalú alternatívu.“Na absolvovanie cesty s použitím fosílnych palív by bolo potrebných 2 669 litrov benzínu.