Po osobných elektromobiloch sa na naše cesty dostávajú aj prvé elektrické nákladné autá. Ich počet je zatiaľ nízky, no nie je to nič neštandardné. Obdobne to na cestách vyzeralo pri štarte osobnej elektromobility. Pre dynamickejší rozvoj elektrických nákladných áut na Slovensku bude potrebné budovať aj verejné nabíjacie body. ZSE Drive už dnes niekoľko takýchto bodov má a plánuje vybudovať ďalšie.

Analogicky, ako pri osobnej elektrickej doprave, aj pri elektrických nákladných vozidlách je najvýhodnejšie nabíjanie v depe. Podľa dĺžky zastávky (nočné státie alebo vykládka / nakládka tovaru), je na tieto účely vhodné využívať nabíjacie stanice s výkonom od 50 kW do 400 kW. ZSE Drive už dnes pripravuje nabíjacie depá pre viacerých zákazníkov, ktorí si chcú v blízkej dobe elektrifikovať svoju nákladnú flotilu.

V súčasnosti ZSE Drive vo svojej verejnej nabíjacej sieti prevádzkuje viacero lokalít, ktoré je možné využiť aj pre nabíjanie nákladného auta či kamiónu. Ide o lokality D4 Rovinka, Beladice, Tanker Čaradice, Kozí Vŕšok pri Ružomberku, Bratislava – Slovnaft Tuhovská, Bratislava – Petržalská tržnica, Roaming MB Panónska v Bratislave a Roaming Skukálek v Trnave.

V novopripravovaných tranzitných lokalitách ZSE Drive plánuje vybudovať aj špeciálne, priestrannejšie nabíjacie body, ktoré budú určené aj na nabíjanie kamiónov.„ZSE Drive pre tento typ lokalít aktuálne plánuje inštalovať najvýkonnejšie 400 kW nabíjacie body s cieľom umožniť vodičovi nabiť vozidlo počas povinnej 45 minútovej prestávky v diaľkovej jazde,“priblížil Rastislav Žembery, produktový manažér ZSE DRIVE. V priebehu rokov 2023 a 2024 sa počíta s dokončením štandardu Megawatt charging system (MCS), ktorý umožní nabíjanie nákladného vozidla výkonom viac ako 1 MW.

Významný míľnik

Zo svetových trendov vidieť, že aj v nákladnej doprave bude v budúcnosti hrať prím elektrina. Dokáže totiž ponúknuť najvyššiu efektivitu využitia energie na pohon vozidla a vďaka tomu nižšie prevádzkové náklady. Tie sú pre porovnanie zhruba polovičné oproti nafte a až štvrtinové oproti syntetickým palivám či vodíku.

Dôležitá v budovaní a rozvoji emobility v nákladnej doprave bude nabíjacia infraštruktúra.  Ako prvú je potreba začať elektrifikovať tzv. last mile delivery, t. j. rozvoz tovaru v rámci miest resp. od logistického skladu ku zákazníkovi. Následne, po dobudovaní lokálnej a následne tranzitnej nabíjacej infraštruktúry, príde na rad diaľková a medzinárodná kamiónová doprava.

Prvá oficiálna prezentácia „Truck“ nabíjania na Slovensku na Kozom vŕšku pri Ružomberku

„Lokálne bez emisií,“ aj takto môžeme vystihnúť nový model eActros od značky Mercedes – Benz, ktorá na Slovensku svojim klientom a záujemcom dáva možnosť otestovať si v reálnej prevádzke prvé plne elektrické nákladné vozidlo. eActros umožňuje na plné nabitie dosahovať vzdialenosti na úrovni 350 km, čo je na lokálnu prepravu plne postačujúce. Nabíjanie týchto vozidiel primárne prebieha v depách, podľa potreby je možné využiť aj verejnú sieť nabíjacích staníc. Nie všetky verejné nabíjacie body však umožnia prístup nákladnému vozidlu ku stojanu a dokážu ho aj nabiť.

„Koncom marca ZSE Drive podporil a zabezpečil prvé verejné nabíjanie elektrického nákladného vozidla od značky Mercedes-Benz eActros 300 na svojej lokalite Kozí Vŕšok. Začala sa tak nová éra prepravnej lokálnej logistiky. Počas dňa sme si mohli vyskúšať, ako funguje nabíjanie v našej sieti na ultrarýchlej nabíjačke pre prvé sériovo vyrábané elektrické nákladné vozidlo od značky Mercedes Benz s kapacitou akumulátora až 420 kWh. Sme radi, že môžeme byť súčasťou tejto novej etapy elektrifikácie dopravy.“uviedol Rastislav Žembery.

O autorovi

Rastislav Žembery

Od roku 2017 formujem oblasť elektromobility na Slovensku prostredníctvom produktov a služieb ZSE Drive. Teší ma, že takto môžem prispieť k čistejšej budúcnosti pre miesta, v ktorých žijeme, ako aj k udržateľnej budúcnosti pre našu planétu.

Ďalšie články autora: